Anasayfa > Şehir Hatları > Tarih

Tarih

6 Temmuz 2014  |  5 yorum  |  Erk Acarer

Gemiler ve kahramanlar...

Dünyanın ilk arabalı vapuru aynı zamanda Çanakkale kahramanıdır! 

Gemiler ve kahramanlar...

Osmanlı İmparatorluğu’nda devlete ait bir denizcilik işletmesi, 1851 yılında Şirket-i Hayriye ismiyle kurulur. “Hayırlı Şirket” ile birlikte Boğaz’da gemiler bir gelin gibi süzülmeye başlar. Ancak işletmedeki büyük devrim Hüseyin Haki Efendi müdürlüğe getirildiğinde yaşanır. Şirket-i Hayriye’nin idealist müdürü, kafasındaki düşünceleri bir bir uygulamaya başlar. Gemiler, sadece yolcu taşımakla kalmamalı, büyük eşyaları, atları hatta arabaları karşı kıyılara geçirebilmelidirler. Hüseyin Haki Efendi aklındakileri çok güvendiği dostları olan Şirket-i Hayriye Ser Mimarı Mehmet Usta ve Umum Müfettişi İskender Efendi’yle paylaşır. O saatten sonra üç kafadar, benzeri olmayan bir deniz aracı için çalışmaya başlayacaklardır. Günlerce çizimler üzerinde konuşulup tartışılır. Sonunda, deniz üzerinde yüzdürülecek yeni teknenin tasarımı konusunda mutabık kalırlar. Hem öne hem de arkaya hareket edebilecek aracın, baş ile kıç taraflarına, açıldıklarında iskelelerle bütünleşecek kapaklar konulacak, ana güvertede bulunan atlar, arabalar ve büyük eşyalar buradan indirileceklerdir. Seyahat boyunca güverteyle bağları olmayacak yolcular ise üstteki salonlarda oturacaklardır. Proje, Sultan I. Abdülaziz’e onaylatıldığında hayata geçirilmesi için İngiltere’ye gönderilir. Geminin yapılacağı tersanede çalışanlar, o zamana dek böyle bir şeyi ne görmüş ne de akıllarının ucundan geçirmişlerdir. Buna rağmen tekne, projesine başarıyla sadık kalınarak, bir yıldan kısa bir süre içinde tamamlanıp denize indirilir. İşte buna “Ferry Boat” denir...

Feribot, Hüseyin Haki Bey’le birlikte gecesini gündüzüne katan iki yakın dostu sayesinde hayata geçirilmiştir. Açıktır ki, nam-ı diğer arabalı vapurun icadı Türklere aittir! 1872 yılının pırıl pırıl bir bahar günü Kabataş’a yanaşan yandan çarklı feribotun bacasında yazan isim halkı gülümsetir…“Suhulet.” 

Sekiz bin İngiliz Sterlini’ne mal olan gemiye, “Kolaylık” anlamı taşıyan isim, “vatan şairi” olarak anılan Namık Kemal tarafından konulmuştur.

Yıllarca Boğaz’da hizmet veren tarihin “ilk arabalı vapuru" Suhulet 1915 yılında askere alınır! 

İstanbul’da ilk kez yanaştığı yerden, Kabataş’tan hüzün ve gözyaşlarıyla Çanakkale cephesine uğurlanır! Yükü ağırdır. Topçu ve süvari birlikleri cepheye onunla sevk edilmektedir. Güvertesine ağır silah ve mermiler yüklenir, gövdesine tersanede torpil atmaya yarayan aletler yerleştirilir… 

Seyit Onbaşı’nın Çanakkale’de insanüstü bir çaba ve açıklanamayacak kuvvetle birkaç top mermisini sırtında taşıyıp ateşlediği bilinir. 

Mermileri Çanakkale’ye getiren Suhulet’tir. Onlardan biriyle İngiliz zırhlısı Ocean batırılıp tarihin seyri değiştirilmiştir.

Dünyanın ilk arabalı vapuru aynı zamanda Çanakkale kahramanıdır! 

Bu yazı hakkında toplam 5 yorum bulunmaktadır. Sizde yorum ekleyebilirsiniz >

Yorumlar

Avşar çırpılı
Yazan: Avşar çırpılı   21.07.2014 01:39:00 - 01:39:00Rehberlik yaptığım turistlere bir kısmını anlattığım hikayedir ve genelde garipsediklerini gözlemlemişimdir.Sizce nedendir?
Sabri Derin
Yazan: Sabri Derin   30.07.2014 12:52:31 - 12:52:30Güzel bir hikaye, pek az insan bilir bunu. Paylaştığınız da hoş olmuş. İnsanların bunları okuması, bilmesi ve paylaşması çok önemli
Eylül Deniz
Yazan: Eylül Deniz   6.08.2014 11:07:13 - 11:07:13yüzde yüz istanbul kitabını okumuştum Erk Acarer'in, hala hikayeleri aklımda. Bunu da yeni öğrendim
İnci Üstündağ
Yazan: İnci Üstündağ   6.08.2014 17:41:19 - 17:41:19cArşı ulan! kitabınız da enfes, biraz da cArşı yazın buraya;)
Erdem Altun
Yazan: Erdem Altun   20.08.2014 10:22:03 - 10:22:02Gazetedeki haberleriniz de çok etkileyici. Yeni hikayelerinizi bekliyoruz...

Yazıya Yorum Ekleyin

E-Bülten Listemize Kayıt OlunYeni ürünler, yazılar ve size özel önerilerimizden haberdar olmak için e-posta listemize kayıt olmak ister misiniz?